|
Dialog
|
Monolog
|
Elev
|
|
|
Lærer
|
|
|
Vi snakket om hvor mye litterære tekster det finnes, men hvor lite av det som omhandler muntlighet. Videre kikket vi på de to modellene som utvikles av direktoratet: a) eksamen uten forberedelsestid, og b) eksamen med 24 timers forberedelsestid. Personlig føler jeg det burde vært et tredje alternativ, som gir en kort forberedelsestid på f.eks. et par timer. Men slike ordninger vil sannsynligvis aldri gjennomføres da det ville bli for kostbart og tidkrevende.
Læreplanen sier i dag at muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon, lytte og tale, og utforsking av muntlig tekst. Utvikling av språklig roller og tilpassing av språk er sentralt. Et nytt forslag er å spesifisere læreplanen til å nevne sosial og kulturell kompetanse, hvor lytting blir ansett som i større grad en aktiv handling der eleven skal lære og tolke, sammenholde og vurdere. Man skal utvikle evnen til å kommunisere med andre - det vil si å respondere på hverandres utsagn.
Muntlighet:
(grafe)
<------------------------------------------------------------------------------------------------------->
Faglig dialog mellom elever Sosial
muntlighet
<------------------------------------------------------------------------------------------------------>
Dialog mellom elever Lærer
– elev
<------------------------------------------------------------------------------------------------------>
Dialog Monolog
(Åtte mulige kombinasjoner. Se Magnes avanserte kuber i PP
for nærmere info)
- Begrepet IRF (Initiation, response, feedback)
- Begrepet IDRF (inkluderer diskusjon)
Her ser vi modellen utarbeidet av Magne.
Vurdering av muntlighet er aktuelt ved samtale, muntlig fortelling og presentasjon. "... det må være glidende overganger mellom vurdering, undervisning og veiledning" (Børrensen 2012: 255) Gjelder dette også summativ vurdering?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar