Et gammelt begrep i skolen, men med et stadig økende
omfang.
Vi blir i større og større grad møtt av
sammensatte tekster i dagens teknologiske informasjonssamfunn. Facebook,
twitter, myspace, instagram, youtube, nettaviser - alle digitale kilder vi
bruker daglig. Dette krever noe av oss; en evne til å forstå, tolke og reflektere
over det helheten vi har lest bestående av ulike modaliteter. Dette reflekteres
også i Kunnskapsløftet sine kompetansemål i norsk: elevene må kunne analysere
og skape sammensatte tekster.
I min andre praksisperiode har jeg fått ansvar for
en åttendeklasse, og deres Movie Maker prosjekt. De skal lese en valgt tekst om
Knerten, tolke innholdet, og skape egne bilder. Disse bildene skal settes
sammen med musikk/lyd og tekst, og slik skape en multimodal tekst. Underveis i
prosessen skal jeg ha en elevsamtale med hver elev, og gi dem en
underveisvurdering. Til slutt vil vi foreta en summativ vurdering av produktet
deres. At vi for en stund siden hadde et arbeidskrav om vurdering, hvor teamet
sammensatte tekster var mulig å diskutere, var midt i blinken.
LK06 fokuserer på at elevene skal kunne produsere
sammensatte tekster selv, som ofte knyttes til å bruke digitale verktøy (Hjuske
2010: 73). Å vurdere og veilede de multimodale uttrykkene er en utfordring,
fordi det krever bred kompetanse og kunnskap om de ulike modalitetene, og deres
samspill. En ser ofte at ved mangel på kompetanse vi den formative vurderingen
føre til vil elevtekster preget av en verbalspråklig hovedmodalitet, og som
hindrer utnyttelse av elevenes kunnskap (Løvland 2007: 142).
I introduksjonsfasen til et arbeid med
multimodalitet vil det være viktig å trekke inn elevene, og bli enige om hva
som skaper gode sammensatte tekster, da oppfattelsen av en slik tekst ofte er
knyttet til personlige preferanser. At elevene medvirker i skapelsen av
kriteriegrunnlaget er også i samsvar med lærerplanverkets intensjoner. En vil
med elevmedvirkning sikre en klassekultur for multimodalitet; det vil så å
unngå at rollen som elev og rollen som klassekamerat ikke skaper stridende
forventninger om hva som er en god sammensatt tekst. I introduksjonen vil det
være viktig å understreke at å bruke modaliteter som bilde og lyd er vel så
viktig som tekst, og at man benytter et variert utvalg av virkemidler. Samtidig
skal dette fungere sammen helhetlig, være kreativt, ha en gjennomført
komposisjon, og teknikken som er tilgjenglig bør være utnyttet godt (Hjuske
2010: 77).
En kjennetegn i klasser med vellykka multimodale
prosjekter virker å være preget av et tydelig og kunnskapsbasert fokus gjennom
hele perioden. I tillegg til en god introduksjonsfase er det viktig med et
fokus på formidling og multimodalitet i oppgaveformuleringen,
veiledningssamtaler og i den summative vurderingen. God formativ vurdering bør
resultere i gode tilbakemeldinger som formuleres slik at elevene kan kjenne
igjen kriteriene for måloppnåelse, og at de ser muligheten for å strekke seg
enda lenger (Veiledning til læreplan i norsk – sammensatte tekster). Et
eksempel på en slik tilbakemelding kan være ”Hvor stor tenker du skriftstørrelsen
bør være for at den er tydelig på avstand?”.
En annen faktor som kan påvirke kvaliteten ved den
formative vurderingen er de IKT løsningene man velger å bruke i arbeidet med
multimodalitet. Personlig erfaring viser at det varierer i enorm grad hvilken kvalitet datautstyr og
programvare holder fra skole til skole, en
faktor læreren har liten påvirkningskraft over.
Dessverre vil tilfeller hvor det er vanskelig å få dataløsninger til å fungere
ta bort fokuset og tiden man kunne ha brukt til gode tilbakemeldinger og
veiledning. Hvilke IKT løsninger som fungerer best vil derfor bli en avveiing
på forhånd, som kan få betydelig konsekvenser for arbeidet i etterkant.
Når det kommer til den summative vurderingen
ligger det en utfordring i å gjenkjenne og måle de kompetansene vi etterspør i
produktet. Ved å produsere både en skriftlig rapport og en presentasjon vil én
kunne skape et tydeligere bilde av tankevirksomheten bak produktet, enn ved kun
en presentasjon alene. Det kan også være fornuftig å trekke inn elevene også i
denne fasen da deres oppfatninger av kvalitet er relevant når det er deres
kompetanse vi skal vurdere. Ofte vil oppfattelsen av hvor vidt en sammensatt
tekst er god eller ikke være preget av hvilke følelser teksten skaper. Dette er
en subjektiv faktor det er viktig å være klar over. En annen idé er å jobbe
tverrfaglig med teksten, slik at lærere med ulik fagkompetanse kan vurdere
produkter sammen, og lære av hverandre (Hjukse 2010: 78).
Som en oppsummering kan vi si at vurdering av
sammensatte tekster byr på varierte og nye utfordringer for norsklæreren, men
som likevel framstår som spennende. Det er liten tvil og at multimodalitet er
viktigere enn noensinne, og at høy kompetanse på området er nødvendig. Vi ser
også viktigheten av et tydelig fokus i introduksjon – og planleggingsfasen for
å oppnå en prosess som gir mulighet for god veiledning, og en rettferdig
summativ vurdering av elevenes produkter.
Litteratur:
Hjukse, Hjørdis (2010) ”Vurdering av sammensatte
elevtekster”, Landslaget for norskundervisning, i ”Artikkelsamling Norsk 2 GLU
5. – 10. Studieåret 2012/13”, Høgskolen i Buskerud
Lyngsnes, Kitt og Rismark, Marit (2010) Didaktisk arbeid, Oslo: Gyldendal Norsk
Forlag
Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen
Læreplanverkets veiledninger for norsk, funnet: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-LK06/Norsk/Veiledning-til-lareplan-i-norsk/Artikler/Om-veiledningen/
(23/01-12)
Løvland, Anne (2007) På mange måtar – samansette tekstar i skolen, Bergen:
Fagbokforlaget
Slemmen, Trude (2012) Vurdering for læring i klasserommet, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Utdanningsdepartementet: NOU 2003: 16 ”I første
rekke”, funnet: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2003/nou-2003-16/19/3.html?id=370797
(23/01-12)
Udanningsdirektoratet: Veiledning til læreplan i
norsk – Sammensatte tekster, 5. – 7. Årstrinn, funnet: http://www.udir.no/PageFiles/Veiledninger/Norsk/pdf/2/sammensatte_tekster_5-7_170809.pdf
(25/01-12)
Wow! Godt jobba, Thomas. Jeg har jo hatt den glede å følge deg gjennom denne perioden, da jeg har hatt tilsvarende prosjekt i parallellklassen. Det har vært tydelig underveis at du har god kjennskap til både sammensatte tekster og vurdering. Jeg tror elevene har hatt et stort utbytte av prosjektet ditt - det så i hvert fall sånn ut på resultatene.
SvarSlettFint at du skriver om hva som kjennetegner en vellykket sammensatt tekst. Det er åpenbart en av utfordringene til dagens norsklærere, og det opplevde vi også i praksis - da vår kompetanse på feltet ble etterspurt.