fredag 14. september 2012

Elevveiledning og vurdering


I uke 36 har vi jobbet med emnet "Elevveiledning og vurdering". 

Vurderingsbegrepet kan deles inn i formativ og summativ vurdering. Formativ vurdering har læring og utvikling som mål. Den er løpende og systematisk, og skal gi grunnlag for tilpasset opplæring: læreren får kunnskap om hva eleven må jobbe med, og eleven for en vurdering som for videre læring. 

Den summative vurderingen er et standpunkt, som gir informasjon om nivået til eleven ved avslutning av opplæring i faget. Sluttvurderinger i form av standpunkt skal baseres på et bredt vurderingsgrunnlag, og eleven skal vite hva det blir og er lagt vekt på i en vurdering. 

For at eleven skal vite dette, må det foreligge klare vurderingskriterier. Et kriterium er en forutsetning for oppnåelse, som skal fastsettes i forkant av arbeidet. Det vil gi bevissthet over hvilke krav som faktisk stilles. 


Det interessante er at vurdering ble vanskelig også for oss lærerstudenter i tilfeller vurderingskriteriene opplevdes som uklare. Vi fikk nemlig i oppgave å rette elevtekster, og i noen av tilfellene var dette utfordrende nettopp fordi det var vanskelig å vite hvilke kriterier som skulle vektlegges, eller i hvilken grad. Generelt føltes det vanskeligere å karaktersette elevtekster som befant seg på et middels til dårlig nivå, enn elevtekster man oppfattet som på et meget høyt nivå. 


(Bildet er hentet fra: http://static.forskning.no)

Dette er skremmende, da vi vet at elever blir vurdert ulikt for samme arbeid i skolen. Det er derfor nødvendig å ha kriteriene for oppgaven tydlige for seg (LK 06 - kompetansemål ved eksamensvurdering), og evne å se de faglige styrkene hos eleven, til tross for at svakhetene ofte kan virke overskyggende. 

_________________________________________________________________________________

PS: Gi gjerne meg en formativ vurdering av bloggen min i kommentarfeltet :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar